«بانوی سردار» اقتدار زن ایرانی را به رخ کشید/ امروز همه «بیبی مریم» را میشناسند
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۲۰۶۳
به گزارش ایکنا، به نقل از فارس، همیشه قهرمانهای زن در سریالها نمود خوبی داشته و دارند و از این حیث مخاطب نیز استقبال ویژهای از چنین سبک سریالهایی دارند. پیشگامترین کارگردان در عرصه و ساخت سریالهایی با حضور قهرمانهای زن سیروس مقدم است که سریالهایی نظیر نرگس، رستگاران، ریحانه، تا ثریا، مدینه، بانویی دیگر و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در کنار اینها شاید تا به حال هیچ کارگردانی به زندگی یک زن قهرمان واقعی آن هم در بستر تاریخ نپرداخته باشد. پرویز شیخ طادی برای اولین بار با همراهی سعید مرادی تهیه کننده سریالی را درباره زندگی و دلاوریهای بیبیمریم سردار زن بختیاری تحت عنوان «بانوی سردار» ساختهاند که از شبکه سه سیما پخش شد. بیبی مریم بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی در سال ۱۲۵۳ در منطقه بختیاری به دنیا آمد. او از زنان باسواد و روشنفکر عصر خود بود و یکی از خصیصههای بارز او طرفداری ازحقوق زنان بود. او ۶۳ سال زندگی کرد و در این مدت فنون اردوکشی نظامی و لشکر داری را از پدر و برادرانش آموخت و در جنگ جهانی اول به کار بست و به عنوان یکی از شخصیتهای ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بود.
پانتهآ سیروس که پیش از این در فیلم سینمایی «اینجا همه چیز خوب است»، «خرگیوش»، «ساعت پنج عصر» و سریالهای «تنهایی لیلا»، «شمعدونی» و ... بازی کرده است، در این سریال نقش بیبی مریم را ایفا کرده است. نقشی که علاوه بر تواناییهای بازی او به توانمندیهایش در حیطه ورزش نیز پرداخته است. سیروس سوارکاری و تیراندازی را از کودکی آموخته است و در این زمینه مهارتهای ویژهای دارد. با او درباره ایفای نقشش در این سریال تاریخی گفتوگو کرده ایم:
** با توجه به اینکه در این سالها بازیگری میکردید، تا به حال نقش تاریخی بازی کرده بودید؟
-نه تا به حال این سبک نقشها را بازی نکرده بودم و ژانر مورد علاقهام تاریخی و جنگی هست. شاید به خاطر علاقهای که از کودکی به سوارکاری و تیراندازی داشتم است. خانه ما تهران بود اما خانواده پدریام در منطقه خلجستان بین ساوه و قم و اصفهان مزرعههای متعدد دارند و در آنجا همه فامیل پدریام اسب دارند و کار کشاورزی میکنند و من در این فضاها بزرگ شدم. علاوه بر این سنگنوردی و کوهنوردی هم انجام میدهم که یکی از برنامههایمان صعود به قلههای معروف ایران مثل دماوند و علم کوه است.
** شما از چند سالگی سوارکاری میکردید؟
-از وقتی یادم هست و قبل از اینکه به مدرسه بروم اسب داشتم و پدر و عمویم بچهها را آموزش میدادند. وقتی خیلی کوچکتر بودم همراه با پدرم و بعد از آن که یاد گرفتم به تنهایی اسب سواری میکردم. در این بین بعضی از بچهها به سوارکاری علاقه داشتند و برخی هم نه و من جزو آندسته بودم که سوارکاری را خیلی زیاد دوست داشتم. حتی تیراندازی هم میکردیم و اسلحه شکاری داشتیم و هدف میزدیم. بیشتر پسرها طرفدار این کارها بودند اما خب من بین دخترها مستثنی بودم. این را هم باید بگویم که من سوارکار باشگاه نیستم و سوارکار بیابان هستم.
** در این زمینه و بعد از پخش سریال «بانوی سردار» بازخوردی از افرادی که به صورت حرفهای سوارکاری میکنند، داشتید؟
-تعدادی از لرهای بختیاری در اینستاگرام به من پیام دادند و از سوارکاریم تشکر کردند. معتقدم وقتی شهریها میگویند سوارکاریات خوب است، به این دلیل است که فیلم و سریالهایی را دیدهاند و بر اساس آن نظر میدهند. اما زمانیکه سوارکاران لر بختیاری این را میگویند این را میدانم که آنها ریزهکاریهایی را میدانند که وقتی از شما تعریف میکنند انگار به نوعی به جانتان مینشیند.
** از علاقهتان به کارهای تاریخی گفتید. چرا کارهای تاریخی را دوست دارید؟
-به این دلیل که ورزشکار بودن را خیلی دوست دارم و این تلاشها برایم هیجان انگیز است. تا جایی که بتوانم از نقشهایی که تحرکی ندارد دوری میکنم، مگر اینکه نقشم شخصیت پردازی عجیبی داشته باشد. بازی در این نوع فیلمها برایم یادآور خاطرههای خوب کودکی و غرق شدن در آن فضاهای خاکی و پر از حس خوب است. حتی در خلال ضبط سریال و زمانیکه در قلعه نشسته بودم، بوی کاهگلها که بلند میشد به بچگیم پرواز میکردم و در کل فضای آنجا بینهایت برایم جذابیت داشت.
** قبل از اینکه در این نقش بازی کنید، شخصیت بیبی مریم را میشناختید؟
-نه حتی اسم این بانو هم به گوشم نخورده بود.
** برای شناخت بیشتر از بیبی مریم بیشتر به چه سمتی رفتید؟
-روز اولی که چنین نقشی را به من پیشنهاد دادند و به دفتر رفتم تا صحبت کنم پنج ساعت بعدش قراردادم را بستم و فردای آن روز سریال کلید خورد و اصلا فرصت این را نداشتم که بخواهم تحقیقی درباره وی کنم. در نتیجه تمام اطلاعاتی که درباره بی بی مریم دارم را در همان چهار ماه تصویربرداری جمع آوری کردم و در این مدت آنقدر رفت و آمد و بازی در این مجموعه تلویزیونی وقتم را پر کرده بود که عملا به تحقیقهای بیشتر نمیرسیدم اما اگر زمان بیشتری داشتم میتوانستم تحقیقهای بیشتری هم داشته باشم. البته ناگفته نماند که آقای پرویز شیخ طادی در این بخش کمکهای فراوانی به من کرد.
** از آنجایی که انتخاب خوبی درباره شما صورت گرفته است، این سوال پیش میآید که قطعا سازندگان این سریال روی مواردی حساسیت داشتند که در شما و ویژگیهای درونیتان پیدا کرده بودند.
-این فاکتورها که میگویید قطعا برایشان مهم بود چراکه خیلی از بازیگران خانم برای این نقش صحبت کرده بودند و حتی دورههای کوتاه سوارکاری را گذراندند اما موفق به ارتباط خوبی با اسب نشدند. البته آنها مقصر نیستند چراکه یک ماه سوارکاری فرصت بسیار محدودی است و آدم را سوارکار نمیکند. ایراد از جایی دیگر است و آنهم اینکه شرایط به گونهای است که بازیگرانمان لازم نیست که چنین مهارتهایی را بلد باشند و فقط تکنیکهای بازیگری مهم است و در کلاسهای بازیگری هم این را نمیگویند که آموزش سوارکاری و یکسری ورزشها برای یک بازیگر لازم است. کاش در کشور ما هم بازیگران به این مهارتها مسلط باشند چراکه بازیگری و ورزش کردن مثل زنجیر به هم وصل است. اینکه یک بازیگر در این زمینهها توانایی ندارد نویسنده و کارگردان هم برای او چنین نقشهایی را در نظر نمیگیرند، از آن طرف هم وقتی کارگردانها چنین نقشهایی نمینویسند، بازیگرها هم به دنبالش نمیروند. در ادامه باید این را بدانیم که بدلکار نیامده که همه کارها را انجام دهد بلکه او آمده تا کاری که بازیگر حرفهای نمیتواند را انجام دهد.
** و یکی از ویژگیهایی که شما برای بازی در این نقش داشتید، عدم استفاده از بدلکار است.
-بله من برای این نقش از هیچ بدلکاری استفاده نکردم حتی بدلکارهایی سر صحنه میآمدند و لباس هم میپوشیدند اما کاری که آنها بتوانند انجام دهند و من نتوانم در این سریال نبود. یعنی حتی سر دست بلند کردن اسب را خودم انجام دادم، با اینکه کار خطرناکی است.
** وقتی این نقش به شما پیشنهاد شد، کدام ویژگی او برایتان پررنگ بود؟
- اقتدار این بانو از این جایگاهی که در تاریخ پیدا کرده است، برای من جذابترین بود. چنین شخصیتی قطعا یکسری ویژگیها را در وجودش صیقل داده تا به چنین فردی تبدیل شود که اینهمه تاثیرگذار باشد و به جای اینکه فقط روی بچههای خود و خانوادهاش تاثیرگذار باشد، میتواند یک طایفه و یک ایل را وادار کند تا در مقابلش سر تعظیم فرود بیاورند.
** نشان دادن این اقتدار برای کارگردان هم اهمیت داشت؟
- به هر حال کارگردان به نکتههای ریزتری توجه میکند که میخواهد همه جنبههای یک شخصیت را نشان دهد. مادری، دلاوری، هوادار مظلوم بودن، مقاومت علیه ظالم و درایت و در اصل باورپذیر شدن شخصیت بی بی مریم برای کارگردان مهم بود و اینکه من بتوانم طوری آن را بازی کنم که برای مخاطب شعاری نشود.
** شخصیتی که شما بازی کردید، تا چه اندازه شبیه به بیبی مریم واقعی شده است؟
- چه کسی این را میداند؟!
** یعنی هیچ بازماندهای از نسل او در عصر کنونی حضور ندارد؟
- حتما وجود دارد و خیلیها به من گفتند که از لحاظ رفتاری نه ظاهری خیلی به این شخصیت شبیه هستی. از طرفی هم برخیها به من میگویند نواده بی بی هستند و او همین ویژگیهای شما را داشت، اما اگر به طور منطقی بخواهیم در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که آیا نواده بی بی او را دیده و با خصایص او آشنا است؟ و در کل به حرفهای درست و صحیح دسترسی نداریم که بتوانیم روی آنها حساب باز کنیم. تنها حس من و شما میماند که آیا امروز با دیدن این سریال و بی بی مریم میتوانیم او را بپذیریم یا نه؟ من کامنتهای منفی و مثبتی درباره خوب بازی کردن در این نقش دارم، اما نه میتوانم به مثبتها اعتماد کنم و نه به منفیها.
** با استفاده از گریم شاید میتوانستند شباهت ظاهری را هم در نظر بگیرند، چرا این کار را نکردند؟
- به این دلیل که مختصات سینما چیز دیگری است و در جذابیتهای بصری است. در همه جای دنیا وقتی درباره شخصیتی فیلم و سریالی میسازند، ظاهر شخصیت را طوری طراحی میکنند که برای مردم امروزشان باور پذیر باشد.
** همانطور که در گفتوگوها اشاره شده است، این سریال بر اساس دست نوشتههای بیبی مریم ساخته شده است. در این دست نوشتهها نکتهای درباره ویژگیهای اخلاقی و رفتاری او نیامده بود؟
- متاسفانه این کتاب هنوز به دست من نرسیده است و چند نفر قولش را به من دادند و بی صبرانه منتظر خواندن این کتاب هستم.
** یکی دیگر از نکاتی که درباره نقش شما در این سریال مطرح میشود، این است که چرا سردار زن بختیاری از لهجه استفاده نمیکند؟
- من امروز قرار داد بستم و فردایش جلوی دوربین بودم و قطعا در این مدت زمان کوتاه نمیتوانستم روی لهجه تمرکز کنم. اما تمام قد معتقدم که باید این شخصیت از لهجه استفاده میکرد و حتی باید از ته لهجه و آهنگی از این لهجه بهره میبرد. از طرفی این را قبول ندارم که بیبی مریم باید بختیاری حرف میزد چونکه مردم متوجه نمیشدند اما باید آهنگ لهجه را ادا میکرد. این موضوع برای سازندههای سریال بسیار مهم بود اما بازیگری که با این نقش هماهنگی داشته باشد را پیدا نمیکردند به این دلیل که تواناییهایی برایشان مهم بود که بازیگرها نداشتند و در قبل توضیح دادم. در ادامه آقای شیخ طادی دنبال بازیگری بودند که صدای قوی داشته باشد و لطیف نباشد چونکه اقتدار او را نمیرساند. صدا، قد، چابکی، عدم ترس از بلندی، سوارکاری از گزینههایی بود که برایشان مهم بود و زمانیکه من را پیدا کردند در آن زمان محدود باید تصویربرداری را شروع میکردیم که باید مربی لهجه میآوردیم و این اتفاق میسر نشد. لهجه نداشتن بی بی مریم در این سریال قطعا به کیفیت این شخصیت لطمه زده است، منتهی لطمهای برنداشته است که نشود از آن چشم پوشی کرد اما ایراد وارد است.
** به نظر شما این سریال تاریخ آن زمان را درست روایت کرده است؟
- این سریال یک اقتباس است و اصلا اتفاقهایی که افتاده است اتفاقهای واقعی نیست، بلکه اتفاقهایی است که برای این شخصیت تعریف کردیم تا بگوییم او چنین اخلاق و رفتاری داشته است، نه اینکه این اتفاق افتاد.
** ساخت چنین سریالهایی که قصه قهرمان زنی را در دل تاریخ نشان میدهد، چقدر میتواند در زندگی مردم تاثیرگذار باشد؟
- من که سالها سوارکاری می کردم این شخصیت را نمیشناختم اما الان اتفاقی بعد از پخش این سریال افتاده است که ۷۰ میلیون نفر ایرانی بی بی مریم را به خوبی میشناسند و در حداقلترین شرایط ممکن نام بی بی مریم را میشناسند.
** شما برای ایفای این نقش با محدودیت مواجه نبودید؟
- نه اصلا. به این دلیل که سریال تاریخی بود در فرم و پوشش لباسها هیچ مشکلی وجود نداشت و من به راحتی میتوانستم با این لباسها اسبسواری کنم. اما معمولا روی کارهایی که قهرمان زن دارند حساسیتهایی وجود دارد که دست آخر سازندهها پشیمان میشوند و عطای کار را به لقایش میبخشند.
** صحبتهایی درباره ساخت ادامه این سریال شده است. قرار است این سریال ادامه داشته باشد؟
- از روزهای ابتدایی که سریال کلید خورد تا همین الان صحبتهایی بود و میگفتند که قرار است ادامه داشته باشد اما تا الان صحبتی در اینباره با ما نکردند.
** با توجه به اینکه فصل بعدی درباره زندگی علیمردان خان، پسر بیبی مریم است، نقش شما به اندازه فصل یک سریال پررنگ و محوری خواهد بود؟
-این را هم نمیدانم چونکه هنوز هیچ صحبتی با من نکردند.
** بعد از بازی در «بانوی سردار» در کار جدیدی مشغول به بازی نشدید؟
- پیشنهاد دارم اما هنوز به جایی نرسیده است و قراردادی نبستم.
** با توجه به اینکه برای اولین بار در یک سریال به خوبی شناخته شدید، مدیوم تلویزیون را چقدر میپسندید؟
- تلویزیون برای من جذاب است و مدیوم موثری است و طرفداران زیادی به نسبت سینما دارد. اینکه چه اتفاقی میافتد که بعضیها تلویزیون را نمیبینند را کاری ندارم و در این که تلویزیون مدیوم موثری است شکی ندارم و اگر از این پس سریالی وزین پیشنهاد شود قبول میکنم. باید این را هم بگویم که من سریالی را بازی کردم که از آرزوهایم هم بزرگتر بود.
به گزارش فارس، «بانوی سردار» درباره زندگی بیبی مریم سردار بختیاری است که تعدادی سردار در کنار او فعالیت دارند و کتابی نیز از زندگی وی منتشر شده است. این سریال به زندگی نخستین بانوی سردار ایرانی که به مبارزه با استکبار انگلیس و حکومت مرکزی رضا شاه می پردازد. تربیت فرزندان دلیر وطن پرست شیر علیمردان خان، ایجاد وحدت بین اقوام ترک تباران و لر تباران، تاثیرگذاری بیبی مریم بر قوم بختیاری و استقلال و اتکا به خود از مضامینی است که در این سریال به آن پرداخته شده است.
از بازیگران این سریال میتوان به: پانتهآ سیروس(بی بی مریم)، حبیب دهقان نسب، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، فرزین محدث، محمد فیلی، کاظم هژیرآزاد، صدرالدین حجازی، مهدی میامی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا مهران، مرتضی زارع، سعیده عرب، علیرضا جاویدفر، بهشاد چنگیزی، سیاوش درخشی، شاپور کلهر، پارسا قربانی، مجید کریمی، هلیرضا دیلمی، فاطمه شکری و... اشاره کرد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: بانوی سردار بی بی مریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.
سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمحور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.
مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.
سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.
اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.
آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی میشود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.
حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاختهای که در تیتراژ شروع میکند به رشد و تبدیل میشود به آن اسبسوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانهترین وجه ممکن برای بهکارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی میرسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.
این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»
هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب میشناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیهکننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که میخواهیم یک چیزی مثل این سمفونیها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه اینها را گوش کردم دیدم به درد نمیخورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع میشود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمیشد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایراندوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان میدهد. این سریال هر جا برود موسیقیاش تأثیرگذار است. چون میدانند مال همانجاست و هویت دارد.
احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفتوگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تمها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیدهام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنتهای موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیفهای غربی بروند.
وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقهای روزانه سنج و دمام گوش میکردم، از این طریق با آقای کردیزاده آشنا میشوم و حاصل این ارتباط میشود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عدهای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.
به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی